woensdag 26 juni 2013

Heerlijk gehaakt vestje

Dit vestje was mijn eerste haaksel voor mezelf. Ondertussen heb ik het al een heel jaar enorm veel gedragen, ik vind het nog steeds een heel mooi ding.
 
Het is gemaakt van 100 % katoen, ik heb weer een trui van de kringloopwinkel afgetrokken (4 euro). Het werd dan wel een vestje met 3/4-mouwen, want de katoen was op, maar mocht ik dat nu hier niet verklapt hebben, had u dat zeker niet gedacht!
Ik haakte met haaknaald 3.5.
 
 
Alles begint met de boord. Hoe je dat doet, beschreef ik hier al eerder. Je haakt de boord van midden voor tot midden voor. Je past best af op een truitje dat je goed past hoelang de boord moet zijn.
 
 
En dan ga je door in dit patroontje.
 
 
 
 
Voor de V-hals begon ik te minderen na 46 rijen, maar ik ben nogal groot, dus ook dat zal je wat moeten aanpassen aan je eigen lengte. Om de 4 rijen minderde ik 1 groepje van 3 stokjes tot het vestje lang genoeg was. Voor de armsgaten minder ik niets, dat is gemakkelijker en zeker even mooi.
 
 
De mouwen begin je weer onderaan met een boord en haakt in hetzelfde patroon naar boven. Elke 8ste rij meerder je een groepje van 3 stokjes. Je haakt door tot de mouw lang genoeg is (of tot de katoen op is).
 
 
Rondom de hals haakte ik een rijtje vasten, Voor het boordje vooraan haakte ik 4 rijtjes vasten waarin ik 6 knoopsgaatjes verwerkte. En toen was het klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten